2019

Friluftsgudstjänst söndagen den 11 augusti kl. 18.00 på Lid                                                                                                                              Romelanda församling bjuder in till den traditonsenliga friluftsgudstjänsten på hembygdsgården med sång och musik. Församlingen bjuder på fika efteråt.

Sång o berättarkväll söndagen den 27 oktober kl. 16.00 på Romev                                                                                                              Vi fortsätter vår tradition med en kulturell kväll på höstkanten. Program för kvällen är inte spikat än, när det blir klart kommer vi skriva ut det här på sidan samt i K-P under "dag för dag" Vi utlovar dock en trevlig kväll i höstmörkret. Entré 100 kr vilket inkluderar fika.

Fotokvällar                                                                                                                                                                                                                 Vi har inte fastställt några datum . Anette Tuores har fått in många foton som håller på att scannas. Tacksamt mottages fler foton så småningom. Hör gärna av dig till Anette om du har frågor.

Avklarade aktiviteter 2019

Midsommarfirandet var välbesökt fram tills det började regna. Stort tack till alla som hjälpt till och Rolf o Daga för fin musik. Tack även till alla besökare före en trevlig dag.

Svar på poängpromenaden;

Vuxenfrågor

1, Röllika.  2, Slagruta  3, Makrill  4, Stavhopp  5, Klarälven  6, Gustav III   7, Wilhelm Peterson-Berger

8, Neil Armstrong  9, Finland  10, Papper  11, Familjen Stark  12, Måndag efter 20 september  13, Johannes Döpare födelsedag

Barnfrågor

1, Jag gör hela kohagen grön  2, Myggor  3, Göta älv  4, Skiftnyckel  5, Tusen och en natt  6, April  7, Koltrast

8, Storbritannien  9, Havet  10, Greta Thunberg  11, Labyrint  12, Stack  13, Alex

Utslagsfråga 218 gem

Vandring till Stenstugan Den 19 maj vi promenerade till Stenstugan i Hungesvatten.  Anette Tuores berättade om stugans historia och om folket som bott där genom åren.  Därefter satt vi vid sjön och fikade. En trevlig dag med strålande väder.

Årsmötet hölls onsdagen den 3 april. Bo Björklund kom och berättade om Göta Älvdalen. Bo gav oss en inblick i hur stor roll älven betytt genom tiderna, dels som gräns mellan Norge och Sverige men också transport för handel mm.  Ett stort Tack. De sedvanliga förhandlingarna, styrelsen blev oförändrad. I valberedningen avböjde Elsy Johansson och Ingvar Wallgren omval och Ulla Hildesson och Rosa Lundgren valdes.

Den planerade tulpanfrossan blev inställd pga sjukdom men vi hoppas på någon ny kurs under våren.

Avklarade aktiviteter 2018

Nytt för i år var kursen att binda sin egen dörrkrans. Tack till Annelie Oscarsson som anordnade detta den 28 november i Diserödsskolans matsal. Petra från Vita Fläckens blommor, visade oss grunden och hjälpte till. 23 st glada personer kom och gjorde jättefina kransar.

Söndagen den 14 oktober hade vi en trevlig berättarkväll på Romevi. Dan Korn som skrivit många böcker om människor på landsbygden som valt en egen livsstil kom och berättade. Att intervjua dessa människor är inte lätt men Dan har lyckats väl och framför det på ett fint sätt. Kuriosa är också att Dan har anknytning till Romelanda då hans morföräldrar bodde några år i Romelanda nedergård.

Den 26 augusti gjorde vi en vandring genom Solbergs by. Närmre 70 personer kom och gick med. Anette Tuores och Birgitta Werner berättade lite om varje hus och de andra fyllde på med mera historier.. Solberg-Hede har haft både skola, affär, post, bank, taxi samt bensinstation och gästgiveri. Det var också här som Alexander Samuelsson bodde som liten, Alexander känd för patentet på Coca Colaflaskan. 1302 skedde trolovningen mellan kung Hakons dotter Ingeborg och svenske Hertig Erik. Tack till alla som deltog och bidrog med berättelser.

Friluftsgudstjänsten hölls den 12 augusti på Lid

Midsommar firade vi den 22 juni en fin dag, särskilt då vi i år slapp regnet. Det var många som besökte oss, tack till er alla för en trevlig dag. TACK till alla som hjälpt till inför och under firande samt  Daga & Rolf och Benny Jannerbrink för fin musik.

Årsmöte hölls den 23 mars i Romelanda församlingshem. Göran Kristensson från Marstrand visade bilder och berättade om Marstrand. Sedvanliga årsmöteshandlingar. Styrelsen är oförändrad. Mattias avslutade med att visa flygfoto från Romelanda.

Den 21 april var det Romelanda-dagen. Ett samarbete vi har med Norrmannebo bygdeförening, Norrmannebo loppis och Bäcks lanthandel. Visning av våra hus.

Avklarade aktiviteter 2017

Årsmöte hölls den 24 mars i Romelanda församlingshem. Jan-Erik Axelsson berättade om Rollsbo. Sedvanliga årsmöteshandlingar, styrelsen blev oförändrad.

Den 22 april hade vi Romelandadagen. Det var många som kom trots att det blåste ordentligt. Detta arrangemanget har vi i samarbete med Bäcks lanthandel, Norrmannebo loppis och Norrmannebo byggdeförening. I samband med detta har vi fått en utmärkelse av Hela Sverige ska leva, som årets utvecklingsgrupp.

23 juni firade vi midsommar. Regnet började strax innan vi startade men lyckligtvis så avskräckte det inte folk att komma. Vi vill tacka alla besökare för en trevlig dag. Vi vill också TACKA alla som hjälpt till både inför och under dagen, stora som små insatser. Daga& Rolf samt Benny för trevlig underhållning.

13 augusti hölls friluftsgudstjänst på Lid.

27 augusti var vi på utflykt till Svartedalen i Spekeröd. Anette Tuores berättade om gården och folket som bott samt Skiftet och Rågången som var besvärligt och tog många år att utreda. Det såg ut att bli regn så vi körde fram till stället. Väl framme kom solen och vi hade en trevlig em.

29 oktober hade vi den sedvanliga sång och berättarkvällen. Trubaduren Gåke underhöll oss och Björn och Anette visade bilder från Romelanda.

Avklarade aktiviteter 2016

Årsmöte hölls den 18 mars i Romelanda församlingshem.                                                                                                                             Vi fick höra Claudia Vingren berätta om resan till Sydamerika där hon sökte sina rötter. Björn Thorén visade ett bildspel med profiler från Romelanda, samt sedvanligt årsmöteshandlingar.

Öppet hus hade vi den 23 april. I samverkan med Norrmannebo bygdeförening, Bäcks lanthandel och Norrmannebo loppis. Romelandadagen blev välbesökt på alla ställen och förhoppningsvis kommer vi ha en Romelandadag även nästa år.

Vårt sedvanligt midsommarfirande ägde rum den 24 juni. I år var det välbesökt och vädret var fint. Stort tack till Daga & Rolf samt Sara, Samuel & Anna för underhållning. Folkdanslaget och alla ni som hjälper till så midsommarfirandet på Lid blir så trevligt.

Friluftsgudstjänst hölls på Lid den 14 augusti

Den 28 augusti åkte vi på utflykt till Färjenäs eller Karl IX:s Göteborg som det också kallas. Johan Lindfeldt guidade. Han växte upp i området och hade en hel del att berätta om hur det såg ut under hans uppväxt och om människorna som då bodde i området. En intressant eftermiddag trots det intensiva regnandet.

30 oktober hade vi Sång och berättarkväll. på Romevi.                                                                                                                             Ett varmt tack till  Lotta Rossövik och Haga-Lennart som gästade oss och till Björn Thorén som visade ett bildspel med Romelandaprofiler.

Avklarade aktiviteter 2015

Årsmötet hölls den 13 mars i Romelanda Församlingshem. Det blev omändring av posterna i styrelsen, Mattias Vingren valdes till ordförande och Anette Tuores valdes till vice ordförande. Ordförande o vice ordförande Björn Thorén och Ella Jansson är kvar i styrelsen vilket tacksamt noteras. Lotta Blom ersätter Henry Svensson som revisor. Efter sedvanliga årsmöteshandlingar visade Conny Andersson och Bo Eriksson bilder från Romelanda och Kungälv. Ett stort TACK till Conny och Bo för ett intressant bildspel och all historia därtill.

Utflykt till Lillevatten i Spekeröd gjorde vi den 10 maj.
 Göran Sändare och Dan berättade om gården i Lillevatten. Vi fick se Georgs fantastiska hällristningar både ett konstverk och uppslagsverk med fakta. Vill man se dessa får man kontakta Spekeröd Hembygdsförening.

Ett jättetack till Göran och Dan som visade oss runt och detaljrikt berättade gårdens historia.

Släktforskning har vid haft varannan tisdag under våren, ett gäng har träffats hos Anette och forskat fram nya anor.

Städdagen den 30 maj. Det var endast några få som kom och trotsade vädret. Det fick bli ett par tillfällen till för att få fint.

Arbetskväll den 18 juni. Tack till alla er som kom och kläde midsommarstången och förberedde allt inför midsommarafton

Midsommarafton den 19 juni. Det var jättetrevligt att så många kom och att regnet uteblev.
      Vi från styrelsen vill varmt tacka;                                                                                                                                                                   Rolf & Daga, Mona & Stig och Sara & Samuel för trevlig underhållning, Folkdanslaget, Pippi & lilla Gubben, Riddaren & Red Wind, alla ni som ställde upp och hjälpte till i serveringen, lotterierna, fiskedammen, kiosken, biljettförsäljningen, parkering och vakterna i husen.

Friluftsgudstjänst hölls den 9 augusti på Lid.

50-årsjubileum hölls den 7 november på Romevi.                                                                                                                                         En trevlig kväll med ca  100 personer. Underhöll gjorde Benny Jannerbrink, Ritar-Anders Magnus Rosen och  Björn berättade om föreningens 50 år och visade bilder tillsammans med Mattias.